Na Słowacji trwa modernizacja transgranicznego odcinka ważnej międzynarodowej magistrali kolejowej, łączącej Ostrawę i Żylinę. Linia jest częścią sieci TEN-T i stanowi ważny korytarz transportowy między Czechami a Słowacją. Inwestycja jest mocno opóźniona w rozumieniu ciągłości inwestycji po obu stronach granic. Czesi przebudowę swojego przygranicznego odcinka zakończyli już kilkanaście lat temu. Do zakończenia pełnej modernizacji po stronie słowackiej jest jeszcze bardzo daleko.
Aktualnie modernizowany jest niespełna 5-kilometrowy odcinek dwutorowej linii od granicy z Czeską Republiką do stacji Čadca. Rozpoczęta w sierpniu 2022 r. modernizacja obejmuje kompleksową wymianę nawierzchni, sieci trakcyjnej, przebudowę urządzeń srk i obiektów inżynieryjnych. Prace nie obejmują natomiast przebudowy samej stacji Čadca, więc prace toczą się tylko na szlaku.
Duża korekta, minuta zysku czasowego
Stosunkowo krótki odcinek jest poddawany głębokiej korekcie. W dwóch miejscach tor poprowadzono nowym śladem, celem eliminacji ciasnych łuków. Powstają dwa mosty w nowych lokalizacjach, a jedyny zlokalizowany na modernizowanym odcinku przystanek osobowy Svrčinovec zastávka zostanie przesunięty o kilkanaście metrów w ramach korekty przebiegu linii.
Od czasu rozpoczęcia prac międzynarodowe pociągi pospieszne, EuroCity i EuroNight kursują bez większych utrudnień, zawieszony jest natomiast ruch osobowy między stacjami granicznymi Čadca i Mosty u Jablonkova. W zamian za pociągi osobowe nie wprowadzono komunikacji zastępczej, bez obsługi pozostaje przebudowywany przystanek osobowy Svrčinovec zastávka. Prace modernizacyjne mają zakończyć się na przełomie 2025 i 2026. Wówczas będzie możliwe podniesienie prędkości z 80 do 120 km/h, a to przełoży się skrócenie czasu przejazdu o... 1 minutę.
Niekończąca się modernizacja
Modernizacja linii Ostrawa – Żylina po stronie Słowackiej to niekończąca się epopeja. Pierwsze prace na stosunkowo krótkim, 37-kilometrowym odcinku ważnej międzynarodowej magistrali rozpoczęto już 17 lat temu. Wówczas kompleksowo przebudowano odcinek Żylina – Krásno nad Kysucou, dostosowując ten 19-kilometrowy fragment linii do prędkości 140 km/h. Roboty budowlane zakończono w 2012 roku, a na rozpoczęcie kolejnego, aktualnie realizowanego projektu trzeba było czekać aż 10 lat.
Do przebudowy zostanie jeszcze ostatni, najtrudniejszy pod względem geometrii 13-kilometrowy odcinek Čadca – Krásno nad Kysucou wraz ze stacją węzłową Čadca. Przebudowa tego fragmentu linii będzie największym wyzwaniem inżynieryjnym i finansowym. Konieczna będzie znaczna korekta przebiegu, obejmująca budowę blisko 5-kilometrowego tunelu Kýčera, omijającego przystanek osobowy Oščadnica. Termin rozpoczęcia prac jest, póki co nieznany. Wiele lat temu przeprowadzono studium wykonalności dla modernizacji tego odcinka, ale do realizacji nie przystąpiono ze względu na olbrzymie koszty przedsięwzięcia.
Dokończenie modernizacji całej linii Ostrawa – Żylina na rzeczonym odcinku przełoży się na znaczne skrócenie czasu przejazdu oraz eliminację wąskiego gardła, jakim jest szlak Čadca – Krásno nad Kysucou. Zdegradowana infrastruktura i geometria linii ogranicza tam prędkość pociągów do 70 km/h.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.